“Nieuwetijds kinderen”
Het is met aarzeling dat ik de term nieuwetijds kinderen gebruik, maar bijna iedereen weet dan wel welke kinderen daarmee bedoeld worden.
De afgelopen jaren heb ik nogal wat van deze kinderen in mijn praktijk gezien, en ik zie dat ze vaak door hun omgeving, leerkrachten, maar soms ook door hun ouders, niet goed begrepen worden.
Kenmerken zijn vaak gevoeligheid voor veel prikkels, absoluut niet tegen onrecht en onredelijkheid kunnen, innerlijke wijsheid, maar ook vaak heel druk gedrag, en soms zich juist terugtrekkend uit de groep om even rust te vinden.
Helaas wordt er, omdat de kinderen niet in het “standaardplaatje” passen, al snel een stempel op gezet zoals, ADHD, ADD, PDDNos, autisme etc.
Als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat maar 1,5 % van de bevolking ADHD heeft, dan is het een raadsel hoe er in elke klas 2 tot 3 kinderen kunnen zitten met ADHD!?
Overgevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen, zoals b.v. suiker, kan een oorzaak zijn, maar ook kunnen deze kinderen hoogsensitief zijn, of juist last hebben van angsten of traumatische ervaringen. Verder kijken loont dan ook absoluut de moeite. EFT kan bij angsten of trauma’s een uitkomst zijn.
Al met al mogelijkheden genoeg deze kinderen niet als hopeloos of moeilijk te zien, maar als een prachtige uitdaging voor onszelf, waar we erg veel van kunnen leren.